Här kommer en sammanfattning om Vinnys valpning som inte gick som planerat för er som är nyfikna. Vill gärna dela med mig av denna erfarenhet då de kanske kan hjälpa någon annan där ute!
Vinny o puppisarna mår bra och de små växer.

På fredagen den 15/5 vid 22.00 tiden började jag märka på Vinny att valpningen var på gång. Hon var orolig, flåsade och kissade väldigt ofta. Vid 23.00 på kvällen började hon få lite mer värkar och vid 23.40 gick första vattnet. Hon hade ganska bra värkar men det hände inte så jätte mycket. Så vid 01.30 ungefär så ringde jag min vän ThereseMixalex kennel (schäfer och mops uppfödning). Hon tyckte att jag skulle ha lite is i magen eftersom det bara var det första vattnet som hade gått.

Vid 02.35 gick vattnet, alltså så va de äntligen en valp på g. Men efter att Vinny hade haft bra värkar lite till och från så blev jag orolig efter 40 min så då ringde jag Therese igen. Hon tyckte jag kunde vänta en liten stund till eftersom Vinny är en förstföderska och de behöver ibland lite mer tid. Men vid 04.25 bestämde vi att de va dax att ringa Jönköpings djursjukhus. De tyckte att jag skulle komma in eftersom det verkade stå stilla så vid 05.40 var vi framme.

När vi kom in hade flytningarna börjat bli lätt gröna vilket betyder att de börjar bli lite bråttom. Men de röntgade och tog lite prover. Röntgen visade att valpen låg rätt i passagen och att det var 4 valpar. Veterinären tyckte att Vinny kändes trång så kejsarsnitt var det bästa alternativet. Vid 06.35 tog det med sig Vinny och de va bara att vänta. Vid 07.15 kom det äntligen en sköterska som berättade att de var tvungna att ta ut Vinnys livmoder och att valparna levde men var slöa, riktigt skönt att höra att alla valpar levde! Men mer en så ville hon inte säga utan hon gick tillbaka för att jobba med valparna.

Efter 20 min fick jag äntligen se valparna. Jag blev ganska chockad när sköterskan sa att det var 4 tikar. Precis vad jag hade "önskat" mig eftersom de andra kullarna just nu består av så många hanar. Medans jag väntade på Vinny så vägde vi de "små" flickorna, de vägde 350g, 360g, 370g och 380g. Sen kom äntligen Vinny inrullandes. Det var riktigt jobbigt att se sin älskade hund så förvirrad och groggy. Men hon var snart uppe på benen så hon kunde kissa och få träffa sina valpar, men i början va hon väldigt tveksam att de va hennes valpar. Men det dröjde inte så länge innan hon lät dom dia. 

Veterinären kom in och berätta om livmodern. Tydligen var livmoderhalsen ingen vacker syn där valpen hade suttit fast. Sen var livmoderväggarna svaga och hade spruckit på något ställe och det hade varit svårt att sy ihop eftersom allt var så tunt och skört. Ett bra beslut av veterinären för att slippa komplikationer längre fram. Jag valde att stanna till 11.00 för att Vinny skulle få en till dos av smärtlindring. Vinny fick även antibiotika utskriven för att undvika andra komplikationer. 

Det blev en väldigt lång natt och jag hade knappt fått sova något eftersom jag hade jobbat tidigt på fredagen. Men det var så skönt att allt slutade så bra även fast Vinny förlorade sin livmoder.
Jag måste säga att jag är oerhört tacksam för det proffsiga och trevliga bemötandet på Jönköpings djursjukhus. Kan varmt rekommendera dom till alla!

Avslutar detta långa inlägg med lite bilder på töserna!

Kommentera

Publiceras ej