Jag är ju ny som uppfödare då jag har min allra första kull just nu. Men straxt efter jag skaffade min chihuahua blandning så började jag drömma om att föda upp hundar. Min chihuahuamix är 7 år nu så de va ju ändå ett tag sen. Men när jag hittade Vinny som nu är mamma till valparna så började redan planerna att jag skulle ta valpar på henne om hon blev en "bra" hund, hon är nu 4 år.
Ja de jag egentligen vill säga är att detta är något jag har planerat länge och jag har sett till att meritera min tik, läsa på och hört mig för. 

Nu till de själva inlägget va tänkt att handla om.
Här om dagen så såg jag att en person skrev på ett forum att personen i fråga tänkte ta valpar på sin salukitik om 1-2 år, antagligen 2. Men denna tik är bara 1 år om ens de i dax läget! Personen har ingen kennel eller uppfödning sedan innan och det är första vinthunden. Jag blir så oerhört ledsen över att läsa sånt! 
Då jag själv har en saluki och har läst på och träffat andra salukis innan jag skaffade min så vet jag att en saluki behöver mycket tid på sig att mogna. En saluki brukar man para första gången när de är 4-5 år, i alla fall de jag har sett tar sina första kull på sin tik och vad jag har hört. Man brukar säga att en saluki brukar lugna sig efter 4 år, alltså börjar de då bli lite mer mogna.Jag har själv planer på att ta valpar på min tik om hon blir så bra som jag tror men i dax läget är hon bara 18 månader så de är ju alldeles för tidigt att säga hur hon kommer bli när hon mognar.

Jag har även sett att uppfödare som har ägnat sig åt uppfödning lite längre tar kullar på unga tikar. Inom whippet kan man se folk ta kullar på en tik som endast är 2 år! I min värld är det alldeles för tidigt. Visst att vissa tikar mognar snabbt och att andra behöver mer tid. Men varför ha sådan brådska med att para en tik? Man kan få flera kullar på henne även fast man väntar ett år till bara för att tiken verkligen ska ha hunnit bli helt "färdig". Väntar man lite till så hinner man dessutom meritera sin tik mer.
Visst jag som är "ny" ska inte dömma någon, inte det detta inlägg handla om. Utan jag blir bara så frustrerad på folk som ska ta valpar så fort som möjligt på sin tik bara för att de ska ha valpar. En tankeställare för er som läser också. Är det något ni kollar på när ni köper valp, ålder på föräldrarna? Jag skulle nog aldrig ta en kull på en whippettik som är under 3 år när valparna föds. Är tiken lite äldre så är tiken mer mogen för mammarollen enligt mig. Jag har hört om skräck exempel där tiken inte ens vill vara hos sina valpar utan de måste tvångshålla henne för att valparna ska få dia. De tikarna har alltid varit unga. Just inom vinthundar tror jag att de är ännu viktigare att tikarna ska bli lite äldre då vinthundar kräver lite mer tid för att mogna. Men men de är ju bara vad jag tycker och tänker, alla får ju självklart göra som dom vill.
Lite tankar och funderinga från mig så här på måndags eftermiddagen.

Kommentera

Publiceras ej